Cele projektu:
1. podniesienie świadomości i odpowiedzialności ekologicznej
2. rozwijanie wiedzy dotyczącej ochrony środowiska
3. rozwijanie wiedzy dotyczącej odnawialnych źródeł energii
Mamy za sobą pierwszy etap projektu, właśnie zakończyliśmy rekrutację. Gratulujemy zakwalifikowywanym uczniom. Uczniów, którzy nie zakwalifikowali się zapraszamy do aplikowania w czerwcu 2025. Na zdjęciu ekipa projektowa.
Mobilność w Polsce: Odnawialne źródła energii- wiatr
29 września wieczorem czekaliśmy z niecierpliwością na powitanie naszych greckich gości i na rozpoczęcie nowego projektu.
W poniedziałek rano mieliśmy trochę czasu, żeby się poznać podczas gier i zabaw integracyjnych oraz na kreatywność. Jednak szybko zaczęliśmy ciężką prace nad tematem naszego projektu. Dzięki uprzejmości i ogromnemu zaangażowaniu Pana Krzysztofa Wedeł dowiedzieliśmy się bardzo dużo na temat farm wiatrowych na Bałtyku, zarówno od strony technicznej jak i finansowej. Pan Wedeł jest zastępcą dyrektora Departamentu Morskich Farm Wiatrowych, więc lepiej nie mogliśmy trafić, tym bardziej, że mimo specjalistycznego i technicznego słownictwa, Pan Krzysztof przekazał nam wiedzę w bardzo przystępny i zwizualizowany sposób.
Po ogromnej dawce wiedzy, zafundowaliśmy naszym gościom ogromną dawkę polskich pierogów i zupy ogórkowej. Popołudnie spędziliśmy na zwiedzaniu Nowej Soli.
Wtorek również obfitował w mnóstwo pracy. Ranek zaczęliśmy od prezentacji krajów i szkół. Później uczniowie z Polski i Grecji przedstawili wyniki swoich badań dotyczących wykorzystania wiatru w pozyskiwaniu energii.
Uczniowie w grupach międzynarodowych pracowali nad zagadnieniami :
1. Jakie są główne różnice pomiędzy farmami wiatrowymi na lądzie i na morzu pod względem wydajności i wydajności energetycznej?
2. Jakie skutki dla środowiska wiążą się z farmami wiatrowymi zarówno na lądzie, jak i na morzu, i jak sobie z nimi radzić?
3. Jaką rolę odgrywają farmy wiatrowe w przejściu na energię odnawialną i osiągnięciu globalnych celów klimatycznych?
4. Czy obawy związane z zanieczyszczeniem hałasem powodowanym przez lądowe farmy wiatrowe wpływają na okolicznych mieszkańców i jak sobie z tym radzimy?
Jeszcze przed obiadem wzięliśmy udział w warsztatach przygotowanych przez Panią Barbarę Pondel i uczniów klasy II A na temat odnawialnych źródeł energii z wykorzystaniem słońca, wiatru i wodoru.
Popołudnie spędziliśmy na szaleństwie i nauce w Parku Fizyki i Parku Krasnala.
Nareszcie w środę przyszedł czas na zabawę i relaks, dwie godziny w pociągu wykorzystane na odsypianie, a potem świetny czas we Wrocławiu. Punkt pierwszy, obowiązkowy podczas każdej wycieczki, wystawa 1000 lat Wrocławia, zachwyciła naszych gości i nas. Punkt drugi zwiedzanie Starego Rynku. Punkt trzeci sesja zdjęciowa z wrocławskimi krasnalami. Punkt czwarty dobre polskie jedzenie. Punkt piąty, najważniejszy, wspólnie spędzone chwile.
W czwartek rozgrzewka przed pracą z Panem Abramczykiem na ściance wspinaczkowej.
Mimo, że to nie był ostatni dzień naszej mobilności, podsumowaliśmy nasze działania. A Pani Sylwia Wojtasik i Pani Aleksandra Grządko rozdały uczestnikom zasłużone certyfikaty. Uczniowie tworzyli filmy promujące potrzebę użycia i rozwoju odnawialnych źródeł energii, wkrótce będzie można je zobaczyć na naszej stronie i FB.
Piątkową pracę rozpoczęliśmy na Uniwersytecie Zielonogórskim. Od gospodarzy Pani dr inż. Marty Gortych, dr inż. Piotra Ziembickiego, dr inż. Jakuba Kosteckiego i mgr inż. Piotra Grabasa dowiedzieliśmy się jak działa Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska, jakie ma zaplecze, jakie daje możliwości udziału w projekcie Erasmus dla wyższych uczelni. Dowiedzieliśmy się jak działa innowacyjny projekt monitorowania i przewidywania jakości powietrza w Żarach oraz jakie są plany w zakresie rozszerzenia jego na inne miasta. Poszerzyliśmy również swoją wiedzę dotyczącą odnawialnych źródeł energii. Później zwiedzaliśmy Zieloną Górę.
Po ciężkim tygodniu obfitującym w wiele pracy i nowych informacji przyszedł czas na sobotni odpoczynek i wspólne ostatnie chwile.
W niedzielę rano pożegnaliśmy naszych gości i zaczęliśmy odliczanie do styczniowego spotkania.