Nawigacja

Erasmus+

PROJEKT THINK CRITICALLY, LIVE RATIONALLY AND EMPATHICALLY

 

 

STRONA PROJEKTU:   https://ktdm.lt/TCLRE/

PROFIL PROJEKTU NA FB:  https://www.facebook.com/Erasmus-Think-Critically-1495068487296800/

 

 

CZERWIEC 2021

 

Wyniki badań dotyczących dyskryminacji w Polsce, Turcji, we Włoszech i na Litwie

DISCRIMINATION_in_Lithuania.pptx

Discrimination_in_Poland(1).pptx

DISCRIMINATION_in_Turkey_presentation.pptx

Italian_Constitution_against_discrimination_2.pdf

Discrimination_in_Italy.pdf

 

Wywiady z osobami dyskryminowanymi, organizacjami wspierającymi osoby dyskryminowane i wyniki ankiet dotyczących dyskryminacji

Discrimination-_interview_with_organisation_in_Lithuania.pdf

Discrimination_the_survey__Lithuania.pdf

Discrimination_the_survey_in_Poland.pdf

Interview_with__discriminated_person_from_Poland.pdf

Discrimination-_interview_with_organisation_in_Poland.pptx

 

MAJ 2021

Linki do wywiadów z wolontariuszami, którzy z chęcią angażują się w życie społeczne
 
 

https://drive.google.com/file/d/1f8AXeIHbGQIY8SIsjuNLqdrE49DvOEgF/view?usp=sharing

 

Wyniki badań dotyczących imigracji przeprowadzonych przez zespoły z Polski, Litwy, Turcji i Włoch.

Immigration_in_Poland_April_2019.ppsx

Immigration_Lithuania_April_2019.ppsx

Immigration_Turkey_April_2019.ppsx

Immigration_Italy_April_2019(2).mp4

Prezentacja dotycząca technik manipulacji w mediach w zakresie imigrantów i imigracji

manipulations_about_immigration_in_the_media.ppsx

 

KWIECIEŃ 2021

 

Podsumowanie działań projektowych i wspomnienia z Turcji

https://drive.google.com/file/d/1AYwGgnggxcvZ0PO0iX5v_UJ1X7sNARFX/view?usp=sharing

Podsumowanie działań projektowych i wspomnienia z Włoch

https://drive.google.com/file/d/1RklBSN-KAFF8kjDAmDniPaKqTrq0RvFV/view?usp=sharing

 

Efekty prac w ramach projektu.

Zamieszczone poniżej pliki zawierają końcowe produkty projektu:

1. teachers' role - informator dla nauczycieli o roli nauczyciela w procesie krytycznego myślenia, gotowe zadania i pomysły do wykorzystania

TEACHERS__role.pdf

2. Guide on how to create an association - przewodnik dla uczniów jak założyć stowarzyszenie, przepisy prawne i praktyczne wskazówki

Guide_on_how_to_create_an_association.ppsx

 

LISTOPAD 2020

 

Dyskryminacja- mobilność online na Litwie

 

Z powodu obecnej sytuacji epidemiologicznej na całym świecie wielokrotnie przekładaliśmy termin naszej wyprawy na Litwę. Po wielu przygotowaniach i spotkaniach nauczycieli online  z żalem postanowiliśmy zrealizować nasze spotkania online.

 

Poniedziałek 16.11 2020r.

 

 Rozpoczęliśmy zdalne zwiedzanie Kowna, które jest drugim pod względem mieszkańców miastem Litwy i największym ośrodkiem przemysłowym tego kraju. Poznaliśmy szkołę, jej specyficzne kierunki kształcenia, przykładowe prace uczniów i artystyczną atmosferę. Poznaliśmy piękno Litewskiej przyrody i zabytków, cały czas żałując, że nie możemy być tam osobiście.  Oglądając film o litewskich specjałach kulinarnych poczuliśmy od razu głód. Poznaliśmy nowe nieznane w naszych krajach potrawy:

- kwas gira – Litewski Produkt Roku 1998 odznaczony złotym medalem na wystawie AgroBalt 98, jedyny na Litwie kwas z krajowym certyfikatem jakości,

- paluszki chlebowe samogitian z sosem serowym

- napój żurawinowy (cranbarry pap) o przepięknym różowym kolorze

- różne rodzaje serów podawane z sosem miodowym

- kastinys, pewnego rodzaju sos podawany do ziemniaków i warzyw

 i wile innych przysmaków…

Zachęcamy do zobaczenia tego  wszystkiego:

- film o Litwie: https://www.youtube.com/watch?v=ZlnXKV0nvFA 

- litewskie smaki: https://www.youtube.com/watch?v=xm5b9xewODI 

 

      

 

Wtorek 17.11.2020

 

We wtorek uczniowie i nauczyciele spotkali się online, mimo dzielących nas kilometrów widzieliśmy i słyszeliśmy się doskonale, prawie tak samo jak na żywo. O dziwo nie mieliśmy żadnych problemów technicznych przy realizacji tego ogromnego przedsięwzięcie . Uczniowie przedstawili wyniki swoich badań dotyczących zjawiska dyskryminacji w ich krajach. Następnie  rozpoczęliśmy debatę na temat dyskryminacji we współczesnym świecie, zastanawialiśmy się również jak można zapobiegać temu zjawisku.

 

    

 

Środa 18.11.2020

 

Kolejny dzień upłynął na ciężkiej pracy. Najpierw analizowaliśmy politykę krajową, lokalną i szkolną dotyczącą przeciwdziałania dyskryminacji. Analizowaliśmy studia przypadków w poszczególnych krajach. Dyskutowaliśmy nad różnorodnością form dyskryminacji oraz nad efektywnością podejmowanych działań. Nasze rozważania przenieśliśmy na forum Aktywny Obywatel, dyskutując o tym w jaki sposób młodzi ludzie mogą przeciwdziałać przejawom dyskryminacji.

 

  

 

Czwartek 19.11.2020

 

Uczniowie zaprezentowali wyniki ankiet przeprowadzonych w ich szkołach na temat dyskryminacji, dyskutowali nad różnym podejściem do problemu w zależności od kraju i nad podobieństwem otrzymanych wyników.

Włoska szkoła przedstawiła podsumowanie naszych działań i rozważań projektowych w filmie Your War Erasmus.

Gospodarz spotkania litewski koordynator pani Raminta Gavėnavičienė zakończyła zajęcia zwracając się do uczniów:”Jesteście osobami, które mogą zmienić przyszłość”

 

    

 

Piątek 20.11.2020

 

W końcu nadszedł czas na przyjemności.

Dzień rozpoczęliśmy wirtualnym spacerem po stolicy Litwy Wilnie. Poznając przy tym  bogatą historię Litwy i Wilna.

Później obejrzeliśmy film o mieście Onikszty, obok, którego toczono walki podczas powstania listopadowego i styczniowego, a podczas drugiej wojny światowej  Niemcy zamordowali około 1,5 tysiąca mieszkaniowców z powodów rasistowskich.

A następnie delektowaliśmy się urokiem miasta uzdrowiskowego Birsztany, położonego nad Niemnem.

A na zakończanie każdy obiecał, że znajdzie w Internecie przepis na typowe litewskie danie i przygotuje je w weekend.

Zachęcamy do zobaczenia tego  wszystkiego:

- Wilno: https://www.youtube.com/watch?v=KdPCxj1Yd2U&ab_channel=JacobLaukaitis

- Onykszty: https://www.youtube.com/watch?v=JOEdXSHD7Oo

                  https://www.youtube.com/watch?v=UogDvLM4Ywg

- Birisztany https://www.youtube.com/watchv=NGCcpvdvg_Q&feature=emb_logo&ab_channel=GTMedia 

 

   

 

W ramach podsumowania naszych działań każda szkoła ma przygotować plakaty dotyczące dyskryminacji,poniżej dzieła uczennic z naszej szkoły.

 

 

 

PAŹDZIERNIK 2019

Italy, Chieti 12-19 października 2019 Kolejna mobilność w projekcie Erasmus+

Sobota 12.10.2019 r. Wyprawę zaczynamy z samego rana. Pociągiem jedziemy do Krakowa, bo tylko stamtąd 13 października możemy rozpocząć naszą podróż do Chieti (we Włoszech).  Nocujemy w stylowym apartamencie, który bardzo nam się podoba. Jedni twierdzą, że wygląda jak u babci, inni, że jak z poprzedniej epoki.

 

Wczesnym niedzielnym porankiem jedziemy na lotnisko w Balicach i zgodnie z planem o 11.45 lądujemy w Rzymie na lotnisku Ciampino. Autokarem jedziemy na lotnisko Fumicino odebrać grupę turecką. Popołudnie spędzamy w Rzymie w dzielnicy EUR, której historia sięga lat trzydziestych ubiegłego wieku. Tam znajduje się Pałac Cywilizacji Włoskiej znany także jako Kwadratowe Koloseum, który został zbudowany dla pokazania władzy i potęgi Mussoliniego.  Obecnie jest  wynajmowany włoskiej firmie skórzanej FENDI jako centrum wystawowe. Późnym popołudniem wracamy na lotnisko, aby odebrać grupę uczniów i nauczycieli z Litwy. Zmęczeni ale w dobrych nastrojach wyruszyliśmy do Chieti na spotkanie naszych włoskich koleżanek i kolegów. Pięć kilometrów przed Chieti popsuł się nasz autobus, musieliśmy przesiąść się do kolejnego, niestety bez naszych bagaży, gdyż nie udało się otworzyć bagażników. Na szczęście nasze walizki krótko po nas dojechały do Chieti. Nasi włoscy przyjaciele wraz z rodzinami i przyjaciółmi radośnie nas powitali i zaprosili na przepyszne włoskie kolacje do swoich domów.

W poniedziałek rano włoskie śniadanie zaskoczyło nas swoją słodyczą i intensywną typową kawą.  O 9.00 spotkaliśmy się w szkole. Pracę projektową rozpoczęliśmy prezentacją wszystkich szkół. Następnie gospodarze przedstawili nam fragment pokazu mody z różnych okresów historii ich regionu. Stroje zostały przygotowane przez uczniów w ramach ich zajęć i nauki zawodu. Dzień wcześniej cały pokaz zaprezentowali w Wenecji.

Po pokazie przystąpiliśmy do prac projektowych. Przedstawiciele każdego z zespołów zaprezentowali swoje prace dotyczące demokracji, praw człowieka i ich przestrzegania w poszczególnych krajach. Był to wstęp do burzliwej dyskusji na temat przestrzegania praw człowieka na świecie i naszego w tym udziału. Następnie zwiedzaliśmy szkołę: laboratoria mody, laboratoria elektroniczne i mechatroniczne.

Trolejbusem wspięliśmy się na wzgórze, gdzie mieści się historyczna część miasta i rozpościera się przepiękny widok na okolicę. Lunch zjedliśmy w najlepszej restauracji w mieście. Mieliśmy okazję spróbować typowego włoskiego jedzenia: risotto Milanese. Popołudnie spędziliśmy na zwiedzaniu  historycznej części Chieti, teatru  Marrucino, katedry świętego Justyna, Sacro Monte dei Morti, gdzie co roku w Wielki Piątek odbywa się uroczysta procesja, uważana za jedną z najstarszych procesji we Włoszech.

 Spotkaliśmy się również z burmistrzem miasta, aby porozmawiać o demokracji, prawach człowieka, ich przestrzeganiu, problemach społecznych oraz jego działaniach i doświadczeniach w tym temacie. Wieczór spędziliśmy w przyjaznym i ciepłym klimacie włoskich rodzin.

 

Wtorek rozpoczęliśmy prezentacją naszych badań dotyczących przypadków łamania praw człowieka. Następnie w zespołach międzynarodowych prowadziliśmy dyskusje na temat praw człowieka, ich przestrzegania i łamania. Odkryliśmy, że pochodząc z różnych kultur i środowisk inaczej rozumiemy i interpretujemy niektóre pojęcia i sytuacje. Mimo dzielących nas poglądów ustaliliśmy, które prawa są dla nas najważniejsze, a na pierwszym miejscu dla wszystkich była wolność. 

Następnie poszliśmy na spotkanie z prefektem prowincji Chieti panem Barbato. Uczniowie z partnerskich szkół przedstawili gospodarzom założenia projektu, swoje dotychczasowe wnioski i spostrzeżenia oraz prezentacje o demokracji i prawach człowieka w ich krajach. Prefekt opowiedział o swojej pracy i swoich zadaniach, a także przedstawił problemy lokalnej społeczności, zaangażowanie obywateli prowincji i jego oczekiwania. Na zakończenie wywiązała się dyskusja na temat praw człowieka i odpowiedzialności obywatelskiej.  Po obiedzie zwiedzaliśmy muzea Chieti: Villa Frigerj i La Civitella. Podobnie jak wielu turystów przed nami zastanawialiśmy się, kim był wojownik z Capestrano.

 

Wczesnym rankiem w środę wyjechaliśmy do Rzymu na wycieczkę śladami rzymskiej demokracji. Zwiedziliśmy Circus Maximus, Colloseum, Forum Romanum, Pantheon. Ku zadowoleniu naszych pięknych modelek nie zabrakło też czasu na sesję zdjęciową przy Fontannie di Trevi i na Placu Hiszpańskim. W 41. rocznicę wyboru Papieża Polaka wycieczkę zakończyliśmy na placu Świętego Piotra w Watykanie.

 

W czwartek chwila wytchnienia, wybraliśmy się do przepięknego zamku Castello di Rocca Scalegna, gdzie oprócz historii regionu poznaliśmy historię zamku, jego okrutnych władców i stosowanych przez nich narzędzi tortur.  Obiad zjedliśmy w restauracyjce na  platformie rybackiej, gdzie mogliśmy zobaczyć jak wygląda tradycyjny połów ryb. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Abbazia di San Giovanni w Venere. Ze wzgórza żegnaliśmy błękitne fale Adriatyku.

 

W piątkowy poranek w zespołach międzynarodowych debatowaliśmy nad zaangażowaniem obywateli w życie społeczne, a w szczególności młodych ludzi. Uświadomiliśmy sobie jak wiele możemy zrobić, ale również jak wielka spoczywa na nas odpowiedzialność. Na zakończenie każda grupa odśpiewała hymn swojego kraju, i wszyscy razem zaśpiewaliśmy hymn Unii Europejskiej. Gospodarze zaprezentowali nam ekologiczne produkty pracy swoich uczniów: solarną torebkę, która po otwarciu świeci w ciemnościach, symulację turbiny wiatrowej i maszynę do kontroli jakości kształtów oraz pokaz mody w własnoręcznie przygotowanych strojach inspirowanych barwami regionu i kraju. Popołudnie spędziliśmy na wspólnych rozmowach i ostatnich zakupach, a wieczór na pożegnalnej zabawie pełnej włoskich smakołyków.

 

 

W sobotę wyruszyliśmy do kraju żegnani pięknym gorącym włoskim słońcem.

Smaki Włoch

Dodatkową atrakcją pobytu we Włoszech był fakt poznania kuchni włoskiej, tej mniej znanej w Polsce. Udało nam się spróbować tylko niektórych włoskich potraw, ale warto o nich wspomnieć. Typowym daniem Abruzji są arrosticini, czyli szaszłyki z samego mięsa, głównie baraniny, których oczywiście posmakowaliśmy. Nieznanym nam daniem były  pulpeciki z jaj i sera gotowa­ne w sosie pomidorowym na ciepło: pallotte cacio e uovaByły przepyszne. Poznaliśmy również smak risotto alla milanese, czyli ryżu na bazie parmezanu, masła i szafranu. Wprawdzie nie jest to typowa dla Abruzji potrawa, ale warto było jej spróbować. Nie obyło się również bez ravioli i włoskiej pizzy. Pizza Margherita i Pizza 4 sery są oczywiście znane również w Polsce, ale pizza z ziemniakami, dość często podawana we Włoszech, była dla nas zaskoczeniem.  Niespodzianką były też dla nas typowe włoskie słodkie śniadania. Nutella była wszechobecna, na stole znajdowały się przeróżne ciasta, croissanty, miód i dżemy. Włosi rzadko piją herbatę, najczęściej raczą się czarną włoską kawą, typowym espresso, a do niej pogryzają słodkie ciasteczka ferratelle abruzzesi. Nasze włoskie mamy przyrządzały również deser dla swoich polskich gości – tiramisu.

 

 

CZERWIEC 2019

 

Nasi uczniowie o udziale w projekcie

 

Opinions and impressions of Polish students after meeting in Nowa Sól, 20-25.05.2019

 

“This year Erasmus project was an incredible experience. I learned a lot about different forms of migration as well as their advantages and disadvantages. I also had a chance to practice my english. But undoubtedly the best part of this project was spending time the amazing people Ive met and I hope to be in touch with in the future.”

                                                                              Paulina M, Poland 2019

 

“The project Erasmus+ was a very interesting experience for me. I met people from Turkey, Italy and Lithuania. It was a marvellous occasion to practice my language, learn something new about other countries and their cultures and meet a lot of people.  Everybody was so
nice and polite. I hope that well meet again in future. I think our guests were glad to visit Nowa Sól and surroundings.  I will never forget it. It was amazing time for me.”

                                                                             Ewa G, Poland 2019

 

“The Erasmus+ project was very exciting to me. This was very interesting week, when I could meet people from Turkey, Italy and Lithuania. It was so amazing time! I learned a lot about immigration and emigration and spent great time with people I saw once in life. I am very happy of meeting them and I wish I met them again. Also I hope they liked to be in Nowa Sól and one day they will come here again.

                                                                              Agata O, Poland 2019

 

“For me it was an amazing experience. This project gave me an opportunity to met fantastic people, learn so much about immigration and cultures of Turkey, Italy and Lithuania. Also it was a great way to improve my language skills. In my opinion everyone should take part in this kind of projects because it can make us more open- minded and change our point of view in which we see the world.”

                                                                                                 Martyna B, Poland 2019

 “I am very happy that I could take part in the Erasmus project because I met many wonderful people from Italy, Lithuania and Turkey. I could also learn English and learn many interesting things about the culture of our guests. I hope very much that I will meet them in the future. Thank  you for the wonderful experience.”

                                                                                  Nastia P, Poland 2019

 

“This project was really great. I met people from Turkey, Lithuania and Italy. They were nice and great to us. I learned a lot about their culture and customs. I miss these people very much and I hope that we will meet again soon.”

                                                                                 Julia B, Poland 2019

 

“I liked the Erasmus project very much. I’m very happy that I could meet such nice people from other countries, thanks to the project I dared to speak English, I learned a lot and I can not wait to go to Italy.”

                                                                                                Maja K, Poland 2019

 

“I can honestly say that Erasmus+ project was one of the best experiences in my entire life. I not only improved my English skills, gained knowledge about today world problems and how to solve them (especially the issue of immigration) but also took part in great trips (the best and probably the funniest part was the outdoor game in Wrocław) and most importantly made some wonderful friendships. Now I’m looking forward to see those amazing people I met once again this October in Italy!”

                                                                                               Julia R, Poland 2019

 

“The Erasmus+ project was an amazing adventure. I learned a lot about other countries and their cultures and a lot about different forms of migration. I also met a lot of kind and nice people. I had a change to practice my English. My favourite part was the trip to Wroclaw. I had a lot of fun. :)”

                                                                                            Julia B, Poland 2019

 

„Erasmus + was the most wonderful adventure In my life. I met amazing people in my life, who I am staying in contact with. I also got to know traditions and habits of other countries. I can’t wait for our next meeting.”

                                                                                                   Nicola C, Poland 2019

 

“I’m really glad I had an opportunity to joined this project. It was only one week, but for sure it was the best time of my high school life. I met amazing people, learnt a lot about different countries, cultures and immigration issues. Lessons were really interesting and useful. I’m really thankful that I could go for interview in “NOMADA” and listened about people from different nations in our country. Now I know how important is to help others and be open for everyone. I can’t wait  for trip to Italy and meet again my new, amazing friends!”

                                                                                                    Ania J, Poland 2019

 

“Participation in Erasmus+ project helped me understand that every person is equal, no matter what nationality one is. Nevertheless, I could see the variety of personalities and find new wonderful friends from all around the world. I also believe that during this week I improved my language skills and broadened my knowledge of emigration, manipulation and other cultures.”

                                                                                                Ula M, Poland 2019

 

“In my opinion, the Erasmus project is a great thing. The days spent with the Italians taught me a lot, I got to know their traditions and culture and I also learned better language. Italian geirl who came to me is very open, nice person, just like all the Italians I met. I recommend such an exchange, because it teaches a lot and is very interesting.”

                                                                                                   Paulina T, Poland2019

 

“I think the Erasmus project was one of better adventures in my life. I met many wonderful people, I gained new friendship and improved my English. I can not wait for flight to Italy, because I want to repeat this wonderful time that Erasmus was.”

                                                                                                    Ola Ł, Poland 2019

 

“The Erasmus Project was such a great experience. I love meeting new people so I’m very grateful that I got to be a part of something so special. The friendships we made are gonna last a long time. We made some real connections with our guests. They’re one of the nicest people I’ve ever met. I can’t wait to see them again in October.”

                                                                                                    Kaja B, Poland 2019

 

Goście o wizycie u nas

 

“I spend a week in Poland Nowa sol town. The town is very beautiful and colourful and I wish i could live there. The theme of the project is really interesting and eye opening. I shared my opinion and I was open minded, about emigrants, imigrants and refugees. I really liked the school, and the people. I had so much fun and I will remember those moments. I wish I could go back to Nowa Sol.”

                                                                                                                       Aneta, Lithuania 2019

 

“From all the cities, I liked mostly Wroclaw. I am very happy that I got a chance to go to Poland. I hope that next time I will be able to go somewhere.”

                                                                                                                      Emilija, Lithuania 2019

 

“It was new and amazing experience meeting different people from other countries. In this project I liked everything. The city and the beauty of the buildings were amazing. All activities were interesting, although there were a few problems, but it didn't stop for having an amazing time. The most favorite activity was swimming on a cruise, just because I like being by the water and of course the free time, because all 4 countries could hang out and know each other better. Although it was a fun trip, and I would love to get the opportunity to visit another project in Italy. And thank you for this amazing opportunity; I had a wonderful experience and fun time. Would love to meet everyone again!”  

                                                                                                              Gabrielė , Lithuania 2019

 

“I think the trip went very well, we learned new things, new ideas, made some friends, saw a little bit of beautiful country called Poland and of course improved our communication and English language skills.”

                                                                                                            Laura, Lithuania 2019

 

“I liked the most that we had a lot of time to communicate, engage in interesting activities, get to know the city and share experiences with others. I learned a lot about Poland and another country. In just five days of the project, we, as participants from different European countries, became one big family. the last day was sorry to say goodbye to others. I enjoyed this trip very much.”

                                                                                             Miglė, Lithuania 2019

 

“I spend there an amazing time and I had an amazing experience meeting people from different countries. In this project I like almost everything. The city, park's and the architecture was beautiful. Also I like almost all the activities like swimming on a cruise, school activities and free time. 

                                                                                                  Monika, Lithuania 2019

 

“This journey left an unforgettable impression and a rich experience.”

                                                                                                   Sulmita ,Lithuania 2019

 

“As it was my second time that i went with a project to another country, there was no feeling of fear to talk to others. This time it was really easy to communicate and talk with other people, I did not expect myself to be so talkative, and open, but it happened.”

                                                                                                    Valentinas ,Lithuania 2019

“Project was extraordinary for me because it was first time then I've visited school of foreing country. It was pleassure to meet friendly people here, I think everyone found a least one good friend. I would like to say thank for all of you who was related with the implementation of this project.”

                                                                                                          Dovydas, Lithuania 2019

 

CZERWIEC 2019

 

Już w grudniu 2018r. uczniowie z projektu, przygotowując się  do mobilności we Włoszech, wzięli udział w przygotowanym przez panią Beatę Jasińską  -  nauczycielkę historii i wiedzy o społeczeństwie  - cyklu zajęć poświęconym prawom człowieka.

Podczas pierwszego spotkania „Moja (różnorodna) tożsamość” pracując w grupach zastanawiali się z jakimi cechami się utożsamiają i dlaczego, analizowali wiersz Rubimbo Bungwe – uchodźcy z Zimbabwe, porównywali emocje, zastanawiali się w jaki sposób etykietuje się  ludzi.

REFUGEE

So I have a new name – refugee. 
Strange that a name should take away from me 
My past, my personality and hope. 
Strange refuge this. 
So many seem to share this name – refugee 
Yet we share so many differences. 
I find no comfort in my new name. 
I long to share my past, restore my pride, 

To show, I too, in time, will offer more
Than I have borrowed. 
For now the comfort that I seek 
Resides in the old yet new name 
I would choose – friend.

Rubimbo Bungwe, from Zimbabwe, 2002

 

Kolejne spotkanie było poświęcone prawom  i statusowi społecznemu kobiet w różnych krajach i w różnych epokach. Uczniowie analizowali i dyskutowali nad fragmentami konstytucji i deklaracji Praw Człowieka oraz nad materiałami z prasy dotyczącymi nierównego traktowania kobiet.

Ostatnie czerwcowe zajęcia miały trochę inną formę i o wiele większy zasięg. Odbyły się przy okazji debaty „My rocznik ‘89” i wystawy dotyczącej życia w Polsce w latach 1985 - 1995. Nasi uczniowie opiekowali się uczniami zaproszonych szkół  podstawowych podczas przygotowanej dla nich gry dotyczącej praw człowieka, w szczególności praw człowieka w czasach PRL. Po zakończonej grze wywiązała się dyskusja na temat praw człowieka nie tylko w czasach PRL, ale również obecnie na całym świecie w kontekście ustroju politycznego. Debatowano również na temat przestrzegania  praw człowieka w społeczności szkolnej.

 

   

 

 

MAJ 2019

Już drugi raz w tym roku zawitali w progi naszej szkoły międzynarodowi goście. Tym razem byli to uczestnicy projektu „Think critically, live rationally and empathically”  realizowanego w ramach programu Erasmus+.

Nasi goście przybyli z rożnych stron świata: ze Stambułu, Kowna i Chieti  już w niedzielę 19.05.2019. Było to pierwsze spotkanie wszystkich uczestników projektu. Tematem działań zaplanowanych w Nowej Soli była szeroko pojęta imigracja.

Działania projektowe rozpoczęły się nazajutrz powitaniem gości przez dyrektora szkoły Panią Aleksandrę Grządko, po czym nastąpiło zwiedzanie szkoły i zabawy integracyjne. Następnie, już całkiem na poważnie, przystąpiliśmy do realizacji działań projektowych. 

Po południu zwiedziliśmy miasto, a gości zachwyciły nasze najciekawsze miejsca czyli centrum, port, Park Krasnala oraz Park Fizyki, w którym wszyscy świetnie się bawili przeprowadzając najróżniejsze eksperymenty fizyczne.  Wolny czas wieczorem goście i gospodarze spędzili przyjemnie integrując się w jednej z miejscowych pizzerii .

              

Wtorek rozpoczął się wizytą u Prezydenta Miasta Pana Wadima Tyszkiewicza, który powitał wszystkich serdecznie, opowiedział o powstaniu Nowej Soli, jej rozwoju i obecnej sytuacji gospodarczej. Wizyta zakończyła się tradycyjnie sesją fotograficzną z Prezydentem na schodach Urzędu Miejskiego.

W szkole, podzieleni na grupy międzynarodowe, uczestnicy kontynuowali prace nad zadaniami projektowymi. Przedstawiciele grup zaprezentowali sytuacje imigrantów w swoim kraju, obejrzeliśmy  wywiady z imigrantami nagrane w każdym kraju oraz prezentacje multimedialne. Po dyskusji wszyscy udali się do portu, gdzie czekała na nich wycieczka „Laguną” ufundowana przez radnego Powiatu Nowosolskiego – Pana Andrzeja Delę. Odra widziana z perspektywy statku wygląda niezwykle interesująco i wszyscy byli bardzo zadowoleni z wycieczki.

Popołudnie spędziliśmy prezentując gościom polskie tradycje, polskie święta i zwyczaje, historię Polski i sławnych Polaków. Jan Paweł II i Kopernik byli znani wszystkim, Maria Curie również, chociaż nie wszyscy kojarzyli ją z naszym krajem.  Co ciekawe – najbardziej znanymi osobami dla naszych gości byli polscy sportowcyJ .  Lewandowski, Piątek, Gortat – to osoby, których nie trzeba było nikomu przedstawiać J.  Nauczyciele wymienili  jeszcze Kieślowskiego, Polańskiego i Kasię Smutniak.

Największe wrażenie zrobiła na naszych gościach prezentacja o polskiej kuchni, która poparta była takimi specjałami jak: ogórki kiszone, kluski śląskie, modra kapusta, zrazy wołowe, polski chleb, sernik, pączki (dla ukazania tradycji tłustego czwartku) . Ciekawość wzbudziły również ozdoby świąteczne wykonywane z okazji Świąt Wielkanocnych – palmy, pisanki, koszyczki wielkanocne.

           

 

W dobrym nastroju rozeszliśmy się wieczorem, by następnego dnia spotkać się przy autobusie wiozącym nas do Wrocławia. We Wrocławiu zwiedziliśmy wystawę „1000 lat Wrocławia”, zjedliśmy pyszny obiad, a następnie zwiedzaliśmy centrum Wrocławia bawiąc się jednocześnie podczas gry miejskiej przygotowanej przez nasze nauczycielki.  Dodatkową atrakcją okazał się Jarmark Świętojański, który akurat odbywał się w centrum miasta.
Odbyło się również spotkanie w siedzibie organizacji pozarządowej „Nomada”, która wspomaga imigrantów. Uczniowie uzyskali wiele informacji o formach pomocy, problemach, życiu imigrantów we Wrocławiu i okolicy. Wrocław jest miastem, w którym zamieszkuje największa grupa imigrantów w Polsce, dlatego te informacje były dla nas istotne.

           

Czwartek spędziliśmy w Rogoźnicy, w byłym obozie koncentracyjnym Gross-Rosen. Była to bardzo trudna lekcja historii dla nas i dla naszych gości. Ta wizyta pokazała wszystkim, do czego prowadzi nienawiść, brak tolerancji, pycha i pogarda.  Poznaliśmy koszmarne  warunki życia i pracy w obozie, w programie był również film, w którym byli więźniowie obozu opowiadali o trudach życia i sposobie przeżycia w Gross – Rosen.

           

W piątek, po licznych dyskusjach, przeprowadziliśmy debatę na temat: „Czy powinniśmy przyjmować imigrantów?” Przedstawiciele wszystkich krajów wskazywali podczas debaty dobre i złe strony pobytu imigrantów w kraju goszczącym. Po podsumowaniu debaty wszyscy uczestnicy wypowiedzieli się w drodze głosowania, które wykazało, że imigranci powinni być akceptowani.  Podczas pracy odwiedziła nas również Pani Iwona Brzozowska – Starosta Nowosolski.

Po wszystkich działaniach odbyło się uroczyste zakończenie polskiej części projektu „Think critically, live rationally and empathically”. Pani Dyrektor Aleksandra Grządko wręczyła wszystkim uczestnikom projektu certyfikaty uczestnictwa.

Popołudnie upłynęło nam na wspólnych spacerach, grze w kręgle i innych przyjemnościach.

                  

Goście litewscy, żegnani przez nas serdecznie,  wyruszyli w podróż do domu późnym piątkowym wieczorem. Pozostali zerwali się wczesnym rankiem w sobotę, by wyruszyć w dwie przeciwne strony. Pożegnania były wzruszające. Wszyscy obiecaliśmy sobie, że spotkamy się jesienią w Chieti.

  

 

Podsumowując pobyt gości w naszej szkole i w naszym mieście musimy stwierdzić, że możemy być  dumni.   Goście byli zachwyceni polską serdecznością, gościnnością, smakiem polskich potraw, urodą polskich miast. Wszyscy byli zadowoleni z faktu, że wszyscy uczestnicy projektu tak sprawnie posługują się  językiem angielskim, co bardzo ułatwiało porozumienie między uczestnikami.  Cały czas otrzymujemy wyrazy sympatii i zadowolenia z pobytu naszych gości w Polsce.

Poniżej część efektów ciężkiej pracy naszego zespołu.

          

 

Spotkanie z młodymi ludźmi, pełnymi pasji i zaangażowania- wywiad z przedstawicielami NGO Nomada z Wrocławia.

W innym miejscu mogliby zarabiać więcej, ale wybrali pomoc potrzebującym, sami tworzą swoją organizację i sami są swoimi szefami, często wbrew oczekiwaniom  rodziców, często nie są rozumiani przez znajomych  i rodzinę, ale wspierani przez swoich życiowych partnerów, artystów i ludzi o podobnych poglądach.

Nomada działa na rzecz praw człowieka, ich popularyzacji i obrony, szczególnie wśród grup wykluczonych, imigrantów, obcokrajowców, mniejszości etnicznych czy religijnych. Na początku swojej działalności skupiali się głównie na pomocy Romom i ich integracji z lokalnym środowiskiem. W związku ze zwiększającą się ilością imigrantów i wobec rosnącego zapotrzebowania poszerzają i rozwijają swoją działalność. Działają na rzecz wszechstronnego rozwoju społeczeństwa otwartego i obywatelskiego. Swoją pomoc budują na obustronnym  zaufaniu, bezpośrednich kontaktach i komunikacji. Nie są organizacją charytatywną , oferują swoim podopiecznym pomoc i wsparcie merytoryczne, prawne i językowe. Uczą jak sobie radzić, pokazują, prowadzą za rękę, ale nie wyręczają, organizują kursy językowe, zajęcia wyrównawcze, zajęcia integracyjne, współpracują ze szkołami i pracodawcami. Ich działania nie polegają tylko na doraźnej pomocy, ale również na długofalowej integracji . Pozyskują środki zewnętrzne na prowadzenie swojej działalności od lokalnych przedsiębiorców, artystów, ludzi dobrej woli, starają się o granty, piszą projekty, prowadzą odpłatne szkolenia i poradnictwo dla firm zatrudniających obcokrajowców. Co roku organizują urodziny Nomady,  żeby podziękować sponsorom, pozyskać nowych, porozmawiać  i wymienić poglądy i doświadczenia, żeby powiedzieć Wrocławianom czym się zajmują i jaki efekty daje ich praca, żeby wszyscy mogli poczuć z niej satysfakcję, żeby nie być anonimowym.

Problemy, z którymi zgłaszają się do nich imigranci dotyczą: braku/utrata dokumentów, braku pozwoleń, bariera językowa, nieumiejętność poradzenia sobie w urzędzie, zostali wykorzystani przez nieuczciwego pracodawcę, brak środków do życia, brak pracy, brak mieszkania, przemoc, dyskryminacja…

Niestety sama organizacja też boryka się z problemami, kilkakrotnie zniszczono ich tablicę na wejściu do siedziby, ale nie chcą o tym mówić, ani pamiętać, chcą się podzielić z nami tylko radością i satysfakcją z wykonywanej pracy.

 

 

LUTY 2019

Działania organizacyjne rozpoczęte:

W dniach 4.02.- 8.02.2019 odbyło się w Turcji pierwsze robocze spotkanie partnerów projektu „ Think Critically, Live Rationally and Empathically”.  

Po dwudniowej podróży przedstawicielki naszej szkoły pp. J. Małczak, N. Popova i A. Dąbrowska dotarły do celu, którym była szkoła EraKolejler w Istambule – nasz turecki partner w projekcie. Wraz z nami do Istambułu przybyli nauczyciele z Włoch – ze szkoły Istituto di Istruzione Superiore "Umberto Pomilio" w Chieti i ze szkoły Kauno taikomosios dailes mokykla mieszczącej się na Litwie w Kownie.  Naszym celem było ustalenie planu spotkań, opracowanie działań, które zamierzamy wykonać w ramach projektu i poznanie naszych szkól. Ponieważ przylot do Istambułu nastąpił w godzinach wieczornych, nasze działania rozpoczęliśmy następnego dnia. Warto wspomnieć, że wraz ze wschodem słońca obudziło nas wezwanie do modlitwy, co było dla nas wydarzeniem niezwykłym.

Po przybyciu do szkoły zostaliśmy oprowadzeni po niej przez nauczyciela j. angielskiego pana Oktaya Akyazi. Szkoła mieści się na dwóch kondygnacjach, uczy się w niej około 600 uczniów, ma dużą salę gimnastyczną i stołówkę. Sale lekcyjne nie są duże, ale dobrze wyposażone. 

Nasze spotkanie odbywało się w szkolnej bibliotece. Zostaliśmy przywitani przez uczniów, poczęstowani turecką kawą i herbatą oraz drobnymi typowymi smakołykami tureckimi. Po czym tureccy uczniowie przystąpili do zaprezentowania swojego kraju. Przedstawili nam historię kraju, system edukacji, swoje miasto, zwyczaje kulinarne i mity o Turcji. Następnie partnerzy projektu przedstawili prezentacje o swoich krajach, tradycjach  i szkołach.

Mieliśmy również okazję poznać przebieg zajęć szkolnych i wysłuchać wykładu na temat „Rola nauczyciela w krytycznym myśleniu”. Omówiliśmy założenia projektu, ustaliliśmy daty działań i spotkań w pozostałych krajach, podzieliliśmy obowiązki i zadania wszystkich partnerów projektu.

Wizyta w Istambule miała również program kulturalny. Zwiedziliśmy stambulskie stare miasto, Błękitny Meczet, do którego wchodziliśmy zgodnie ze zwyczajem bez butów i z zakrytymi włosami. Podziwialiśmy Hagia Sofia – meczet będący obecnie muzeum -  budowlę uważaną za najwspanialszy obiekt architektury i budownictwa całego pierwszego tysiąclecia naszej ery, Cysternę Bazyliki wybudowaną w VI wieku n. e., Grand Bazaar jeden z największych obiektów tego typu w Turcji, Kościół św. Antoniego z Padwy wraz ze znajdującym się przed nim pomnikiem Papieża Jana XXIII i tablice poświęcone św. Maksymilianowi Kolbe – znajdujące się także przed ww. Kościołem. Przeszliśmy przez Most Galata, podziwialiśmy panoramę miasta  z Wieży Galata powstałej w V wieku. W czasach osmańskich było w niej więzienie, magazyn, latarnia morska, strażnica. Widzieliśmy wiele wspaniałych obiektów i miejsc. 

Pobyt w Stambule zrobił na nas ogromne wrażenie. Spotkanie zakończyło się 8 lutego. Opuszczaliśmy miasto oszołomieni jego pięknem, zadowoleni ze spotkania i jego efektów, żegnani ponownie głosem muezzina ….

                     

 

 

GRUDZIEŃ 2018

Nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w Maratonie Pisania Listów – akcji organizowanej przez Amnesty International. Uczniowie w czterech językach: polskim, angielskim, francuskim i niemieckim pisali listy w obronie kobiet, które przeciwstawiają się łamaniu praw człowieka:

- 14 Polek, które w roku 2017 zostały zaatakowane podczas marszu niepodległości w Warszawie demonstrując przeciwko nienawiści , oskarżone i uznane winnymi utrudniania legalnego zgromadzenia;

-  Nawal Benaissa, prześladowanej przez władze marokańskie za domaganie się lepszego życia i opieki zdrowotnej w swoim regionie;

- Geraldine Chacon, prześladowanej za wspieranie młodych ludzi, krytykowanie władzy wenezuelskiej i walkę o prawa człowieka;

-  Marielle Franco, zamordowanej za walkę o prawa innych;

 - Nonhle Mbuthuma, prześladowanej za obronę ziemi jej przodków;

- Witaliny Kowal, zaatakowanej za wspieranie praw osób LGBTI na Ukrainie;

- Gulzar Duszenowej, która walczy o prawa osób z niepełno sprawnościami, dyskryminowanej za wypowiadanie się w społeczeństwie, w którym kobiety nie mają do tego prawa, a osoby niepełnosprawne są postrzegane jako nieuleczalnie chorzy inwalidzi, którzy powinni milczeć;

- Ateny Daemi, uwięzionej w irańskim więzieniu za publiczne wypowiadanie się przeciwko karze śmierci;

- Pavitri Manjhi, nękanej za przeciwstawianie się wielki korporacjom, które zmuszały ludzi do sprzedaży ziemi za bezcen;

-Społeczności Sengwer, brutalnie wyrzucanej z ziemi przodków.

Grupa Erasmusa zaprosiła do współpracy i udziału w Maratonie Pisania Listów szkoły partnerskie.

  

 

PAŹDZIERNIK 2018

UWAGA  Ciekawy Projekt Międzynarodowy!!!

W naszej szkole już wkrótce rozpocznie się rekrutacja do projektu

THINK CRITICALLY, LIVE RATIONALLY AND

EMPATHICALLY

realizowanego w ramach ERASMUS+, finansowanego w100% ze środków Unii Europejskiej

Celem projektu jest rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, komunikacji, umiejętności interpersonalnych
 i społecznych, umiejętności językowych, odpowiedzialności obywatelskiej i społecznej, promowanie europejskich 
wartości tolerancji, szacunku i demokracji,  a także poznanie historii, kultury i obyczajów szkół partnerskich.
 Projekt jest realizowany w roku szkolnym 2018/2019 i 2019/2020. 
  W ramach  projektu planowane są wyjazdy do Włoch i na Litwę, oraz przyjazd do Nowej Soli uczniów 
z Turcji, Włoch i Litwy. 
 Zainteresowanych uczniów zapraszamy na spotkanie informacyjne w sprawie realizacji projektu i zasad rekrutacji, 
które odbędzie się  odbędzie się w piątek 26 października na długiej przerwie w sali nr 7.
 
Justyna Małczak, Alicja Dąbrowska, Nataliya Popova

Aktualności

Kontakt

  • Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego w Nowej Soli
    ul. Gimnazjalna 9
    67-100 Nowa Sól
  • (+48) 068 4583894
    Tel./Fax (+48) 068 4583895
    e-mail lonsol@poczta.onet.pl

Galeria zdjęć