Nawigacja

  • „… chwyta za serce i ściska za gardło” /Joanna Ostrowska/

    „… chwyta za serce i ściska za gardło” /Joanna Ostrowska/

    W piątek, 01.12 odbyła się wycieczka do Poznania. O 7 rano wszyscy uczestnicy wycieczki (głównie uczniowie klasy 1B i 1D) zebrali się na przystanku PKS. W rozrywkowej atmosferze udaliśmy się do Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie. Tam czekała na nas niezwykle interesująca lekcja na temat życia Mickiewicza oraz zwiedzanie posiadłości, w której przybywał podczas pobytu w Wielkopolsce. Następnie, pełni pozytywnych wrażeń dojechaliśmy do kolejnego punktu naszej wycieczki -Poznania. Najpierw mieliśmy czas wolny w jednej z galerii, po czym udaliśmy się do budynku, w którym mieliśmy okazję zobaczyć sztukę Teatru Nowego pt."Obwód głowy". Spektakl w reżyserii Zbigniewa Brzozy przybliżył nam historie dzieci z czasów hitlerowskiej okupacji. Aktorzy fenomenalnie przedstawili uczucia, jakie towarzyszyły dzieciom, które raz mieszkajac w Polsce, raz w Niemczech u nowych (co nie oznacza gorszych) rodzin traciły poczucie przynależności narodowej. Musiały zmagać się z niezwykle trudnymi wyborami oraz problemami. Spektakl wszystkich oczarował, skłonił do refleksji, a niektórych również wzruszył. Po sztuce, pełni emocji wróciliśmy do Nowej Soli. Na długo zapamiętamy ten bogaty w wiedzę i sztukę wyjazd.

    Julia

     

    „Obwód głowy Zbigniewa Brzozy chwyta za serce i ściska za gardło.” Tak o spektaklu  Teatru Nowego w Poznaniu pisze Joanna Ostrowska. Jest to dla mnie jednak zupełnie inny stan. Przedstawienie bowiem nie wbija w fotel, nie jest gromem z jasnego nieba ani nie wzrusza  do głębi serca. Za to nieznośnie niepokoi, wdzierając się i rozlewając. I już wiem, że ostatecznie znajdzie miejsce do zagnieżdżenia się w sercu i umyśle i tam pozostanie na bardzo długo.

    Niepokoi złożoność i wielowymiarowość  ludzkich losów. Niepokoi brak podziału na dobrych i złych. Niepokoi nieczytelność granicy pomiędzy wrogiem a przyjacielem. Niepokoi ambiwalencja ludzkich odczuć.

    A sama historia jest mocno osadzona w faktach. Otóż jesteśmy w czasoprzestrzenni wojennej. W niej wrzuceni w wir praw tego czasu dwoje dzieci, które zostały odebrane polskim rodzicom i adoptowane przez niemieckie rodziny, a potem znów przekazane polskim opiekunom. Aktorzy – dzieci nie wypowiadają ze sceny ani jednego słowa, swój głos oddają dojrzałym już bohaterom. Ten symultanizm  wydaje się sugerować, że to co zdarzyło się w dzieciństwie, trwa w nich cały czas.

    Zresztą takich zabiegów formalnych, prostych, właściwie przeźroczystych jest w spektaklu wiele. Opowieść jakby toczyła się na naszych oczach. Reporter rozmawia z uczestnikami  wydarzeń, zadaje im pytania i inscenizuje akcję. Przesuwa krzesła, reguluje oświetlenie, do niego również należy ostatnie słowo w tym przedstawieniu. Często miałam, jak nigdy wcześniej, wrażenie wychodzenia teatru z teatru.

    Do tego przejmująca gra aktorów. Nie epatują rozpaczą, cierpieniem, nie krzyczą i nie płaczą. Są powściągliwi w przekazywaniu przeżyć, ale przy tym bardzo autentyczni i godni. Tak jakby mówili do nas: „Nie oczekujemy współczucia”, „Opowiadamy, ale pewnie w pełni nie zrozumiecie naszego życia”. Sprawnie przechodzą z planu realistycznego w konwencje plastyczne, które tak bardzo lubię. Jest więc spacer polskich rodziców i odzyskanego syna   (prowadzi czarny błyszczący rower), niezadowolonego z powrotu do biologicznych rodziców, jest scena porwania tego chłopca i jazda samochodem (duży wojenny model o czarnej karoserii). Do tego wiele wyświetlanych materiałów filmowych kojarzących się ze sztuką faktu.

    Ostatni fragment filmu w estetyce fabularnej ukazuje bohaterów już w powojennej Polsce, w szkole, wśród rówieśników. Koledzy i koleżanki są wobec nich okrutni, traktują jak Niemców.

     

    A one, kilkuletnie: Alodia Witaszek  i Aloizy Twardecki (główni bohaterowie) po przedstawieniu skutecznie zatrzymują mnie na widowni w fotelu jeszcze na długi czas, ponieważ po takiej historii trudno oddalić się z miejsca. Po takiej historii nie można normalnie wrócić do spraw codziennych.

    Po tej historii staliśmy  się  Świadkami.

     

                                                                                                                                A.CH

     

    Uwaga! Chcąc zobaczyć obrazek w większym rozmiarze, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na wybranym zdjęciu i wybrać polecenie: Otwórz grafikę w nowej karcie.

  • LO DEBATUJE

    LO DEBATUJE

    Dnia 15 listopada 2017 r. o godzinie 12:00 w Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego odbyła się debata oxfordzka. Jest to dalsza część projektu „PODEBATUJMY O HISTORII” fundacji Polska Debatuje, w którym Liceum bierze udział. Uczestnikami debaty w LO było sześć uczennic klasy 1b i dwóch uczniów klasy 3b. Wystąpili podzieleni na dwa zespoły: propozycji i opozycji. Tematem przewodnim debaty była ocena Józefa Piłsudskiego z punktu widzenia Niemców. Po stronie popierającej działania bohatera dla Polski stanęli: Oliwia Ciosek, Julia Petreczko, Wojciech Feuer oraz Julia Rompalska. Przeciwne stanowisko prezentowali: Wiktoria Statucka, Anna Janowska, Kacper Freitag i Katarzyna Penc. Uczniowie długo i starannie przygotowywali się do swoich wystąpień. Oprócz własnej pracy nad tematem w domowym zaciszu, uczestniczyli w licznych zajęciach dodatkowych zorganizowanych przez Pana Jacka Michałowicza i Panią Barbarę Korowacką. Mobilizacja i zaangażowanie uczestników pozwoliła im wznieść się na bardzo wysoki poziom dyskusji. Widownię debaty stanowiły wybrane klasy LO. Gośćmi zaproszonymi na wydarzenie byli uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im M. Konopnickiej pod opieką Pani Adriany Kotlarek. Funkcję chaira (sędziego debaty) pełnił Dawid Buczkowski (2b). Uczeń tej samej klasy – Daniel Czepiński pełnił funkcję winga (osoba wspierająca chaira). Ekspertem od spraw merytorycznych (trainee) był Pan J. Michałowicz.

    Jurorzy mieli bardzo trudne zadanie. Ciężko było bowiem wskazać, która z grup przedstawiła trafniejsze argumenty. Mówcy obu drużyn wykazali się wielką wiedzą historyczną na temat Józefa Piłsudskiego i sytuacji politycznej w okresie I wojny światowej oraz dwudziestolecia międzywojennego. Ostatecznie po długich naradach chair, jako zwycięzcę wskazał stronę propozycji. Debata bardzo się spodobała publiczności. Padło wiele komplementów pod adresem jej uczestników. Licealiści wyrażali również nadzieję, że w szkole będą częściej organizowane tego typu wydarzenia. Serdeczne podziękowania za poświęcony czas i pracę włożoną w przedsięwzięcie należą się uczestnikom debaty oraz Panu Jackowi Michałowiczowi.  Dziękujemy także wspaniałej publiczności.

    Projekt „PODEBATUJMY O HISTORII” trwa nadal. Aktualnie trwają przygotowania najlepszych uczestniczek debaty do występu w Ogólnopolskich Mistrzostwach Debat, które odbędą się w dniach 8-10.12. 2017 r. w Warszawie.

    opisały

    B. Korowacka, J. Tchórz (1b)

    Uwaga! Chcąc zobaczyć obrazek w większym rozmiarze, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na wybranym zdjęciu i wybrać polecenie: Otwórz grafikę w nowej karcie.

  • Brawa dla naszych zwycięzców

    Brawa dla naszych zwycięzców

    Z pewnym opóźnieniem udało się w końcu zredagować wypowiedzi laureatów konkursu pt. "Ojciec, jakiego zapamiętałem – wspomnienia Syberyjskich dzieci” z jego uroczystego podsumowania. Symbolicznego charakteru nabiera fakt, że w trakcie wręczania nagród w Zielonej Górze Tomkowi i Danielowi towarzyszyli ich ojcowie. Słuchając wzruszających i jednocześnie przerażających historii opowiadanych przez Sybiraków, można bardziej docenić obecność swoich najbliższych. Serdecznie dziękuję Panu Ochenkowskiemu i Panu Czepińskiemu za poświęcony czas. Myślę, że w trakcie rozdania nagród słusznie rozpierała Panów duma. Zapraszam wszystkich do zapoznania się z krótkimi sprawozdaniami Daniela i Tomka z dnia 9 listopada br. Zdjęcia pochodzą ze strony Urzędu Marszałkowskiego.

     B.Korowacka

     

                W związku z tym, że mój wiersz uzyskał wyróżnienie w konkursie, miałem przyjemność uczestniczyć w uroczystym podsumowaniu konkursu. Impreza odbyła się w czwartek 09.11 br. w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze. Na początku laureaci zmagań literacko-artystycznych zostali przywitani przez gospodarzy i zaproszonych gości, takich jak np. Wicemarszałek Województwa. Potem odbył się krótki program artystyczny przygotowany przez jedną z zielonogórskich szkół podstawowych. Wreszcie nastał oczekiwany moment rozdania nagród. Razem z Tomkiem Ochenkowskim – zwycięzcą konkursu otrzymaliśmy atrakcyjne nagrody rzeczowe. Na koniec czekał na nas poczęstunek. Cała impreza wywarła na nas wielkie wrażenie. Była bardzo dobrze przygotowana i wzruszająca. Dużą jej wartością była możliwość wspólnego siedzenia przy stole z Sybirakami i rozmowy z nimi. Było bardzo ciekawie posłuchać osobistych wspomnień z tak traumatycznych chwil w historii naszego narodu. Sybiracy byli szczęśliwi, że mogą podzielić się swoimi doświadczeniami z młodszymi pokoleniami. W przyszłym roku również planuję wziąć udział w kolejnej edycji konkursu.

     Daniel Czepiński   

             Rozdanie nagród w Zielonej Górze dostarczyło mi wiele pozytywnych emocji. Była to uroczystość z dużym rozmachem. Nie do końca wierzyłem w to co się dzieje. Miałem okazję poznać przedstawicieli Związkiem Sybiraków i instytucji z nimi współpracujących, takich jak Urząd Marszałkowski czy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.  Wzruszyła mnie radość organizatorów konkursu, że tyle osób postanowiło wziąć w nim udział. Organizacja uroczystości była bardzo dobra. Przybyli goście byli serdeczni i rozmowni. Stres paraliżował mnie, kiedy musiałem publicznie odczytać mój wiersz. Poczułem się jednak bardzo dumny, gdy zobaczyłem jak wielkie wrażenie wywarł mój debiutancki utwór liryczny. Historie ludzi przedstawione w innych pracach na pewno zostaną ze mną na dłużej, tak samo jak wspaniała atmosfera całego podsumowania konkursu.

    Tomek Ochenkowski

    Uwaga! Chcąc zobaczyć obrazek w większym rozmiarze, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na wybranym zdjęciu i wybrać polecenie: Otwórz grafikę w nowej karcie.

  • MATH AND DATA SCIENCE DAY

    MATH AND DATA SCIENCE DAY

    15 listopada 2017 r. część uczniów klasy trzeciej rozszerzających matematykę wzięło udział w MATH AND DATA SCIENCE DAY – spotkaniu poświęconemu matematyce i jej zastosowaniom. W ramach wydarzenia uczniowie wzięli udział w sesjach wykładowo warsztatowych zorganizowanych przez pracowników, studentów i partnerów Uniwersytetu Zielonogórskiego:
    - Elementarz eksperta Big Data
    - Odchylenie standardowe- miarą którą opłaca się znać
    - Kryptografia na usługach bezpieczeństwa
    - Skuteczne wdrażanie metod Data Science w projektach biznesowych
    - Wiedza informacje, dane – po co na to wszystko
    - Tajniki kryptografii. Liczby pierwsze na straży bezpieczeństwa.
    Oprócz wielu nowych informacji, umiejętności i zaszczepionej ciekawości do matematyki, był też mniej naukowy wymiar wyprawy: podróż pociągiem i hod dogi w Żabce J

    Uwaga! Chcąc zobaczyć obrazek w większym rozmiarze, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na wybranym zdjęciu i wybrać polecenie: Otwórz grafikę w nowej karcie.

  • Współpraca z Ukrainą – to już 10 lat?!

    Współpraca z Ukrainą – to już 10 lat?!

    Od poniedziałku (20.11.2017) będziemy gościć w naszej szkole dyrektora szkoły partnerskiej na Ukrainie, Liceum Przyrodniczo-Matematycznego w Iwano-Frankiwsku, Pana Mirosława Bidyczaka. Będzie to czas podsumowań 10-letniej współpracy oraz planowania przyszłych działań. Na przestrzeni tych lat zostało zrealizowane wiele wspólnych projektów na różnorodne tematy. Poznawaliśmy nasze kultury i tradycje podczas działań w projektach: „Europejska pisanka” (2008), „Wspólne kolędowanie” (2010), „Baczyński po ukraińsku” (2010), „Inspiracje muzyką Chopina” (2010), „Świat bez granic” (2011), „Poznajmy Iwano-Frankiwsk i szkołę partnerską” (2011), „My i Europa” (2012), „Moja mała ojczyzna” (2013), „Nasze kultury” (2017). Dyskutowaliśmy na trudne tematy historyczne podczas projektu „Wspólna pamięć” (2013) oraz na ważne tematy ekologiczne w ramach działań w projekcie „Człowiek XXI wieku” (2014).

    Młodzież ukraińska wielokrotnie brała udział w naszym konkursie „Baczyniak”, uzyskując nagrody za recytacje wierszy oraz za obrazy inspirowane poezją K. K. Baczyńskiego. Mieliśmy okazję posłuchać brzmienia wierszy naszego patrona w języku ukraińskim.

    Nawiązały się liczne przyjaźnie. Młodzież polska gościła w swoich domach uczniów z Ukrainy, a podczas pobytu na Ukrainie mieszkała w domach ukraińskich kolegów i koleżanek. Nasi uczniowie odwiedzali miasto Iwano-Frankiwsk (były Stanisławów), które znajduje się na zachodzie Ukrainy, odnajdywali ślady polskości w tym mieśćcie i okolicach. Zwiedzali też Lwów, gdzie znajduje się wiele pomników historii i kultury Polski.

    Wiele ww. projektów było trójstronnych, polsko-niemiecko-ukraińskich, co jeszcze bardziej przyczyniło się do wzajemnego poznania się młodzieży, łamania stereotypów, otwarcia się na inne narody i kultury.

    Mamy nadzieję na dalszą owocną współpracę, realizację nowych ciekawych projektów. Zapraszamy uczniów Liceum im. K. K. Baczyńskiego do udziału w następnych projektach. Naprawdę warto!

    Tu można obejrzeć kilka zdjęć z poprzednich lat.

    Opracowała N. Popova

    Uwaga! Chcąc zobaczyć obrazek w większym rozmiarze, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na wybranym zdjęciu i wybrać polecenie: Otwórz grafikę w nowej karcie.

     

  • Pola Nadziei : 6.11.(poniedziałek) godz.11.00 przed szkołą

    Pola Nadziei : 6.11.(poniedziałek) godz.11.00 przed szkołą

    Już 6 listopada spotykamy się na Polach Nadziei, a 2 i 3 listopada kwestujemy.

  • Klasy trzecie w Sądzie

    Klasy trzecie w Sądzie


    26 października wybrani uczniowie z klas IIIB, IIID, IIIE odwiedzili Sąd Rejonowy w Nowej Soli. Uczestniczyli w rozprawach Wydziału Sądu Karnego. Sprawy z pozoru błahe, ale… sędzia próbował wszystkim uzmysłowić, że czasem właśnie takie „drobiazgi” decydują o naszym życiu… bo wyrok, bo zakaz wykonywania niektórych zawodów, bo rysa w życiorysie. 
    A hitem drugiej sprawy był dialog sędziego z oskarżanym: 
    -pił pan?
    -nie!
    -ale w chwili zatrzymania przez policję miał pan 0,7 alkoholu, to skąd?
    -no też byłem zaskoczony!

    tekst i zdj.B.Jasińska

  • Europejski Dzień Prawnika

    Europejski Dzień Prawnika

    Wczorajszy (25.10) Europejski Dzień Prawnika w klasie 1B....czyli spotkanie z radcą prawnym, panią Iwoną Sondej-Barriga

  • OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA O DIAMENTOWY INDEKS AGH - FIZYKA

    OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA O DIAMENTOWY INDEKS AGH -  FIZYKA

    We wrześniu rozpoczęła się XI edycja Ogólnopolskiej Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH

    W ciągu ostatniego miesiąca uczniowie klasy 3 A: Agata Babiarz, Jakub Bohonos, Anna Klimiuk, Weronika Steciąg  oraz z klasy 2 A Sławomir Fudalej rozwiązywali zadania  I etapu z fizyki.

    W tym roku były to zadania z zakresu teorii wahadła fizycznego, dynamiki, termodynamiki, elektromagnetyzmu oraz optyki geometrycznej.

    Za pełne rozwiązanie wszystkich zadań uczestnicy mogą uzyskać 100 punktów. Aby przejść do etapu drugiego muszą zdobyć minimum 70 punktów.

    Wyniki I etapu zostaną ogłoszone 20 grudnia.

  • Aktualizacja danych

    Dane z programu Zastępstwa zostały zaktualizowane
  • Coś dla miłośników Platona

  • 40 lat pewnej znajomości...

    40 lat pewnej znajomości...

    W piątek 22 września 2017 do Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego w Nowej Soli przybyli z wizytą uczniowie i nauczyciele z zaprzyjaźnionej szkoły Lessing-Gymnasium w Hoyerswerdzie w celu uroczystego świętowania 40.rocznicy współpracy między szkołami. Oprócz  partnerów niemieckich przybyli również nauczyciele, którzy tę współpracę zapoczątkowali, uczniowie, którzy brali udział we wspólnych projektach oraz uczniowie i nauczyciele Liceum. Świętować mogliśmy dzięki wsparciu finansowym udzielonym przez Polsko –Niemiecką Współpracę Młodzieży, od której obie szkoły otrzymały również gratulacje z okazji jubileuszu.

    Uroczystość rozpoczęła się powitaniem gości przez Panią Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego –  Aleksandrę Grządko, nastąpiły okolicznościowe przemówienia, a następnie drużyny piłkarskie obu szkół rozegrały towarzyski mecz. Wygrali piłkarze ogólniaka. 

    Po meczu w auli Liceum odbył się koncert chóru młodzieżowego z Lessing-Gymnasium. Wszyscy byli zachwyceni profesjonalizmem gości. W tym zachwycie publiczność pozostała aż do zakończenia spektaklu wystawionego przez Teatr „AVIS”, w którym grają uczniowie LO.  Z wiarygodnych źródeł wiadomo również, że niemieckim gościom występ teatru niezmiernie się podobał i mimo bariery językowej (spektakl był tylko częściowo wystawiony w języku niemieckim) zrozumieli jego przekaz.

    Goście mogli także obejrzeć okolicznościową wystawę poświęconą historii 40 lat współpracy między naszymi szkołami. Wielu spośród zwiedzających z radością odnajdywało swoich krewnych lub znajomych na przedstawionych fotografiach lub materiałach. Okazuje się, że współpraca była i jest  naprawdę owocna.

    Po południu, po wspólnej pamiątkowej fotografii goście z Hoyerswerdy pełni wrażeń wrócili do domu.

       

      

      

    Uwaga! Chcąc zobaczyć obrazek w większym rozmiarze, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na wybranym zdjęciu i wybrać polecenie: Otwórz grafikę w nowej karcie.

  • Ślubowanie klas pierwszych

    Już nie jesteśmy (nie jesteście) kotami!!!
    Ślubowanie,a potem zabawa, tak wyglądało pasowanie klas pierwszych w LO. Piosenki, konkurs wiedzy i sprawności, pokazał, że najlepsza była kl.1E - choć wszyscy pewnie czują się wygrani! Podziękowania dla kl.2A i wychowawczyni p. J.Bojanowskiej oraz samorządu szkolnego za zorganizowanie pasowania...
    Witajcie w naszym gronie kochani

  • Użytkownicy mobilni

    Użytkownicy mobilni
    Drodzy użytkownicy mobilni!

    Możecie sprawdzić swoje plany lekcji również na urządzeniach mobilnych. Strona EduPage została dostosowana do urządzeń mobilnych i funkcjonuje poprawnie na smartfonach i tabletach.

  • Plan Lekcji i Zastępstwa

    Plan Lekcji i Zastępstwa
    Drodzy Uczniowie i Nauczyciele

    możecie już sprawdzić Wasz plan lekcji oraz codzienne zastępstwa. Wystarczy kliknąć na odnośniki na górze strony.

  • Nasza nowa strona!

    Nasza nowa strona!
    Strona WWW naszej szkoły jest już dostępna w Internecie! Znajdziesz tu wiele pożytecznych i interesujących informacji - aktualności z życia szkoły, plan lekcji, informacje o zastępstwach, szkolny album zdjęciowy, jadłospis stołówki i wiele więcej.
strona:

Aktualności

Kontakt

  • Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego w Nowej Soli
    ul. Gimnazjalna 9
    67-100 Nowa Sól
  • (+48) 068 4583894
    Tel./Fax (+48) 068 4583895
    e-mail lonsol@poczta.onet.pl

Galeria zdjęć